Tampereen Gigantti kokemuksia

Laatutietoinen ostaja vertailee ensin

Elämme länsimaalaisina aikaa, jolloin monen fyysiset tarpeet tulevat tyydytetyiksi. Miellä on perusturva ja kaikki hyödykkeet, joita hengissä selviämiseen tarvitsemme. Toisilla jää sukanvarteen hieman ylimääräistäkin, jolloin tulee mahdollisuus kasvaa myös laatutietoiseksi. Laatutietoisuus saattaa syntyä myös niukkojen resurssien seurauksena, jolloin rahansa halua nimenomaan investoida – ei tuhlata. Tässä ajassa yhä useampi meistä länsimaalaisista ihmisistä on alkanut panostaa ostamissaan hyödykkeissä, tuotteissa ja palveluissa nimenomaan laatuun – ­ joko tehdäkseen hyvää itselleen tai koko maapallolle. Tässä ajassa meillä onkin laatutietoisuuteen sekä sen kehittämiseen huippuhyvät edellytykset!

Silmänräpäyksessä saamme viitteitä ja vainun siitä, kannattaako meidän ostaa. Vastaako tuote tarpeitamme? Onko se todella investoinnin arvoinen? Löydänkö jostain ehkä edullisemman? Miten saan varmasti juuri sitä, mitä haluan ja tarvitsen?

Google the guru – kysy häneltä

Se tunne, kun olet ruokakaupassa ja silmiisi osuu houkuttelevan näköinen superfoodkahvi. Hitto, sehän maksaa tuplasti perinteisen kahvipaketin verran! Sisälläsi alkaa armoton järjen ja tunteiden taisto. Järki papattaa kovaan ääneen, ettei rahoja kannata tuhlata moiseen humpuukiin, vanhakin on ajanut asiansa ihan hyvin. Liian kallis, ja tuskin siitä on edes mitään relevanttia hyötyä hyvinvoinnillesi. Samaan aikaan tunteet hoilaavat hoosiannaa haluista, mielihyvästä sekä siitä, miten Sinä todella ansaitset vain parasta tai edes hieman luksusta silloin tällöin.

Anna kun arvaan. Siinä tunteiden ja järjen kilpahippasilla sinä suunnistat suoraan Googleen. Hakukenttä täytyy kiireen vilkkaan sanoista: superfood, kahvi, hyödyt, kannattaako, onko hyvää ja niin edelleen. Kyllä, Sinä todella kysyt Googlelta neuvoa päätöksenteossa.

Entä se tunne, kun haluaisit ostaa verkkokaupasta jotain todella tarpeellista, mutta et halua tuhlata rahojasi floppeihin. Heittää jotain ihan yhtä tarpeellista – eli rahaa – suoraan Kankkulan kaivoon. Sama jyskytys ja tamppaus vasemman sekä oikean aivolohkon välillä jatkuu. Niin, kukapa haluaisi tehdä huteja? Ei kukaan, ja siksi luotat jälleen kerran uskolliseen ystävääsi, eli Googleen.

Vertaile läpäreitä, hotelleja ja pikalainoja

Useimmin vertailusivut mielletään tietotekniikan, ulkomaan matkojen, lentojen sekä hotelleiden vertailuun, mutta suureen suosioon ovat nousseet myös eri lainapalveluiden vertailut. Vaikka television täydeltä tuutataan eri firmojen pikavippejä, kulutusluottoja ja pikalainoja, niin siitä huolimatta näiden palveluiden vertailu on järkevää ja erityisesti rahanarvoista!

Creditlaina.fi -vertailusivu

Esimerkiksi pikalainan vertailu voi säästää sinulta korkokuluissa useita kymppejä kuukaudessa. Maksatko mieluummin korkeaa korkoa, vai shoppailetko yhden lisävaatteen joka kuukausi Zalandosta? Kukapa haluaisi rahoittaa pankkeja liikaa, ne pärjäävät ihan hyvin nykyisilläkin tuloilla.

Tehotiimejä, livestriimejä, instagramfiidejä – näe ja koe ennen ostopäätöstä

Ihmiset kysyvät googlelta neuvoa ostopäätöksiinsä. Eikä ihme, sillä se todella toimii. Se on kustannustehokas keino löytää oikeat kanavat tuotteen näkemiselle ja kokemiselle, ennen ostopäätöksen tekemistä. Googlesta on hyvä aloittaa, mutta sekin on vain välietappi. Varatessasi esimerkiksi hotellia kaukomailta, et todellakaan halua, että lomasi on pilalla kovan sängyn, huonon ilmastoinnin tai haisevan viemärin vuoksi. Hotellin omat nettisivut antavat useimmiten hieman ruusuisemman kuvan siitä, mitä todellisuus paikan päällä on. Ja tämä on ymmärrettävää – he markkinoivat palveluitaan ja ovat rakastuneita omaan bisnekseensä voidakseen myydä sitä vaaleanpunaisten linssien läpi. Heinoa! Sellaisia yrittäjiä tämä maailma kaipaakin, mutta sinä kaipaat juuri sinun tarpeitasi vastaavan loman etkä todellakaan halua investoida isoja rahasummia laput silmillä.

Kiität Googlea opastuksesta ja jatkat matkaasi kohti yksityiskohtaisempia tietoja ja niiden tehotiimejä, kuten arvosteluita, kuvia ja kokemuksia. Keskustelupalstat, blogit, Trip Advisor, Pinterest, Instagram, Facebook sekä YouTube. Tunnin internetmatkailun jälkeen saatat miettiä, tarvitseeko sinun mihinkään kaukomaille enää lähteäkään. Sinähän juuri näit ja koit kaiken, mitä halusitkin. Todennäköisemmin kuitenkin inspiroiduit ja innostuit tulevasta matkasta, sillä löysit mitä mielenkiintoisimmat matkatärpit reppureissaajan blogista ja ennen kaikkea löysit juuri Sinun tarpeitasi vastaavan hotellin, joka esiteltiin kattavasti mielenkiintoisella YouTube-videolla. Pidithän nettimatkalla mukanasi myös medialukutaidon? Et uskonut sokeasti ihan kaikkea mitä luit ja tunnistit trollit, jos sellaisia kohtasit? Psst. Ei hätää, lupaan kirjoittaa myös medialukutaidosta postauksen.

Jonkin aidon ja alkuperäisen äärellä – jakamista ihmiseltä ihmiselle

Kuvassa iloisia lapsia

Kyllä, internet on uuden ajan heimonuotio keskellä bittiavaruutta. Miljoonasivuinen digitaalinen tietokirjamme. Verkkokauppojen vierasvihko kasvoineen. Ravintoloiden menu kuvineen. Kosmetiikka- ja muotikatalogi käyttäjineen. Julkinen palauteboxi, jonka jokainen voi avata käydäkseen lippulappuset läpi. Perinteiset tavat viestiä ovat todellakin siirtyneet nettiin ja saavuttavat koko ajan nopeammin entistäkin monimuotoisempia tapoja tulla nähdyksi ja kuulluksi. Vastavuoroisuus, kaksisuuntaisuus, yhteisöllisyys sekä jakaminen suurien massojen kesken ja jopa globaalisti on nyt helpompaa kuin koskaan aiemmin.

Osta, osta, osta ei toimi enää. Ihmiset kysyvät miksi, mitä, mistä ja millä hintaa – saanko todella sitä, mitä juuri minä, juuri nyt tarvitsen. Ja kyllä, tässä ajassa sitä kysytään internetiltä. Se saattaa kuulostaa huvittavalta ja sitähän se onkin. Se on kuitenkin myös hyödyllinen etappi osana ostoprosessia. Sen sijaan, että sisälläsi alkaa jokaisen investoinnin kodalla vuosisadan teknoreivit tai Tuska-festivaalit, aivolohkosi alkavatkin tanssia häävalssia ja harrastaa tantraa yhdessä. Vertailuetappi on sekä taloudellinen, että tyydyttävä ratkaisu ja yhtäkkiä huomaatkin ostamisen olevan miellyttävä kokemus. Tiedät saavasi rahoillesi vastinetta, etkä enää koskaan koe tulevasi huijatuksi. Puskaradio on tehokkain markkinointikanava niin sisään kuin uloskin. Ihmiset haluavat ja uskovat autenttisia mielipiteitä, jotka leviävät orgaanisesti. Ja se on hienoa!

Ilmaise itseäsi ja tule näkyväksi – kehität samalla liiketoimintaa ja tuotetarjontaa

Jakaminen on aina kaunista, niin netissä, kuin kasvokkainkin. Samalla me teemme palveluksen myös yrityksille. Jokainen sanaisen arkkunsa avaava asiakas on palvelumuotoilija. Kun asiakkaina annamme rehellistä palautetta julkisesti, yritykset tietävät, mitä he ovat tehneet oikein ja mikä taas kaipaa kehittämistä. Näin me kuluttajina luomme yhdessä yritysten kanssa liiketoiminnasta läpinäkyvämpää. Säätelemme tarjontaa yhä laadukkaampaan suuntaan. Alamme saada asiakkaina enemmän vastinetta rahoillemme.

Gigantti Tampere Lielahti -kokemuksia

Tampereen Gigantti kokemuksia

Joko sinä olet kirjoittanut nettiin arvostelun ostamastasi tuotteesta? Antanut palautetta jonkin yrityksen palveluista heidän Facebook-seinälleen? Postannut Insta-kuvan ravintola-annoksesta ja merkinnyt sijainniksesi kyseisen ravintolan? Ihan mitä vaan, mutta ole rohkea ja jaa. Olet varmasti itse huomannut, miten paljon muiden jakamisesta on ollut hyötyä sinulle. Anna hyvän kiertää ja tee sama palvelus muille.