Laskurahoituksen mahdollisuudet markkinointiyrityksille

Moni rahoitusyhtiö mainostaa tarjoavansa laskurahoitusta yritykselle. Mistä on kyse, ja mitä mahdollisuuksia laskurahoitus tarjoaa esimerkiksi pienelle digitaalista markkinointia harjoittavalle yritykselle?

Laskut

Pienen yrityksen haasteet

Suomessa on lukuisia pieniä yrityksiä. Ne ovat usein toiminimiyrityksiä. Toiminimiyritykset kohtaavat monenlaisia haasteita, joista yksi on alituinen pelko toiminnan kannattavuudesta. Jotta toimintaa voitaisiin laajentaa ja asiakkaille tarjota muutakin kuin eioota, tarvittaisiin lisää työntekijöitä ja ehkä myös isommat toimitilat ja uusia työkoneita. Työntekijän palkkaaminen on kuitenkin paitsi kallista, mikä uhkaa tehdä siitä samalla myös kannattamatonta, myös aikaa vievää ja hankalaa. Toimintaa ei myöskään voi laajentaa ilman rahoitusta. Pieni toiminimiyritys ei ole vahvoilla pankkilainaa hakiessaan. Pankkilainaa on jo muutenkin ollut vaikea viime aikoina saada. Pankki vaatii kunnon vakuudet, mitä harvalla pienyrittäjällä on antaa, sekä erittäin hyvän tilinpäätöksen. Kun kyseessä on toiminimiyritys, arvioi pankki myös yrittäjän itsensä talouden. Pankki katsoo, onko omaisuutta tai velkoja, eli arvioi mahdollisuutensa saada omansa pois, vaikka yritys kaatuisi ja menisi konkurssiin. Pankkilaina saattaa hyvinkin jäädä saamatta.

Koska rahoitusta ei tule eikä laajeneminen ole mahdollista, yrittäjä jatkaa ylipitkien päivien tekemistä vaikka terveytensä uhalla. Yrittäjien tarinoita kuunnellessa tuntuu, että Suomessa on vain kahdenlaisia pienyrityksiä – sellaisia, joilla ei ole asiakkaita, ja sellaisia, jotka hukkuvat tilauksiin. Digitalisaatio ja digimarkkinointi ovat tätä päivää. Digitaalista markkinointia harjoittavalla yrityksellä on hyvät mahdollisuudet saada asiakkaita ja tilauksia, sillä yritykset ovat vihdoinkin ymmärtäneet sen, että niillä on oltava optimoidut, responsiiviset ja myyvät verkkosivut, jos ne haluavat löytää asiakkaita ja kasvattaa liikevaihtoa. Verkkosivut ovat vain pieni osa digitaalista markkinointia. Mitä paremmin ja laaja-alaisemmin markkinointiyritys osaa asiakkaiden tarpeita palvella, sitä todennäköisemmin myyntiä syntyy.

Mitä tehdä, jos asiakas ei maksa?

Mitä tehdä, jos asiakas ei maksa?

Se, että myyntiä syntyy, ei vielä tarkoita sitä, että kassaan kilisisi rahaa. Asiakas saattaa hyvinkin jättää maksamatta, tai soittaa vähän ennen eräpäivää ja pyytää lisää maksuaikaa tai mahdollisuutta maksaa osissa. Pienelle yritykselle on tyypillistä se, että tällainen tilanne laittaa pakan sekaisin. Yrittäjä on ehkä itse joutunut ottamaan yhteyttä omiin velkojiinsa ja siirtämään omien laskujensa eräpäivää siihen ajankohtaan, kun on luottanut asiakkaan maksavan. Jos yrityksessä on töissä vain yksi henkilö eli yrittäjä itse, ei yritys ole ehkä ehtinyt lainkaan palvella muita asiakkaita, joten voi olla, että kuukauden tulot riippuvat tuosta yhdestä ainoasta asiakkaasta. Mitä tehdä, kun asiakas tahtoo lisää maksuaikaa, mutta kassa on tyhjä?

Laskurahoitus astuu tässä kuvaan. Kuten edellä mainittiin, on pankista aina vain vaikeampi saada lainaa, ja lisäksi pankkilainan hakeminen vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Pankkiin on toimitettava erilaisia tositteita, ja niiden käsittely, lisäselvityspyyntöjen lähettäminen ja lainapapereiden allekirjoittaminen saattavat vaatia pisimmillään jopa viikkoja. Mikäli vakuudet eivät olekaan riittävät, voi pankki kieltäytyä antamasta lainaa, vaikka se olisi kuinka välttämätöntä liiketoiminnan jatkamiselle.

Rahoitusyhtiöiden toiminta on paljon joustavampaa ja jouhevampaa. Pankkia on hyvä pitää ensisijaisena vaihtoehtona rahoituksen hakemiselle, koska pankkilainoissa on pääsääntöisesti matala korko, mutta jos aikaa tai vakuuksia ei ole, voi ottaa suoraa päätä yhteyttä johonkin rahoitusyhtiöön saadakseen yrityslainaa tai laskurahoituksen.

Mikä on laskurahoitus?

Nyt päästiin siihen kysymykseen, mikä nousi esille jo tämän artikkelin toisessa virkkeessä. Mitä laskurahoitus tarkoittaa? Kaikessa lyhykäisyydessään laskurahoitus tarkoittaa sitä, että yritys myy laskun rahoitusyhtiölle. Rahoitusyhtiö siirtää summan asiakasyrityksen tilille heti tai viimeistään seuraavana päivänä. Rahoitusyhtiö vetää tietenkin välistä – sopimuksesta riippuen rahoitusyhtiön palkkio on 1–5 prosenttia.

Mitä korkeampi palkkio, sitä todennäköisemmin rahoitusyhtiö suostuu kantamaan myös luottoriskin, eli ottamaan riskin siitä, että laskun alkuperäinen saaja jättää maksamatta. Rahoitusyhtiöt eivät kuitenkaan osta mitä laskuja tahansa. Lasku ei saa olla vielä erääntynyt, ja laskun saajan tulee olla yritys – siksi laskurahoitus ei sovi kovin hyvin esimerkiksi kampaajille tai kotisiivoojille. Laskun saajan tulee olla ennakkoperintärekisterissä ja sen luottokelpoisuudessa ei saa olla moitteen sijaan. Tällaisia asiakkaita esimerkiksi digitaalista markkinointia harjoittavalla yrityksellä saattaa hyvinkin olla, joten tiukan paikan tullen laskurahoitus tarjoaa mahdollisuuden muuttaa vielä saamatta olevat laskut nopeasti käteiseksi! Laskurahoitusta tarjoavia yrityksiä löytyy nopealla internet-haulla lukuisia.