Miten hyvä verkkosivu parantaa yrityksen markkinointia

Verkkosivu

Verkkosivut ovat osa yrityksen brändiä ja siltä tänä päivänä odotettua palvelua. Asiakaskokemus alkaa rakentua jo ennen, kuin asiakas ottaa yhteyttä ja tilaa tuotteen, varaa ajan tai pyytää tarjouksen. Jos verkkosivuja ei lainkaan ole, vaikuttaa yritys hyvin vanhanaikaiselta. Jäykät tai hieman kömpelön oloiset kotisivut taas syövät yrityksen uskottavuutta. Varsinkin sekavat verkkosivut, joilta asiakas ei löydä haluamaansa tietoa, saavat asiakkaan etsimään palvelua muualta. Paitsi selkeät, sivujen täytyy olla myös nopeasti latautuvat. Keskimääräinen asiakas jaksaa odottaa sivujen latautumista vain pari, kolme sekuntia. Koska Internetiä käytetään aina vain enemmän kännykällä, tulee sivujen latautua nopeasti myös mobiilissa.

Kun asiakas etsii palveluita verkosta, hän ei jaksa käydä läpi montaakaan hakutulossivua. Hakukoneystävälliset sivut tuottavat hyviä tuloksia, ja yrityksen myynti kasvaa. Verkkosivuihin panostaminen maksaa itsensä monin verroin takaisin. Ammattimaisesti rakennetut, hyvää sisältöä sisältävät ja sekä hakukone- että mobiiliystävälliset verkkosivut herättävät luottamusta ja kiinnostusta.

Mistä lähteä liikkeelle verkkosivuja suunnitellessa?

Jos koodaaminen, hakukoneoptimointi, graafinen suunnittelu ja valokuvaaminen ei ole omaa ydinosaamista, on järkevintä ja nopeinta teettää kotisivut jollain asiaan perehtyneellä yrityksellä. Jos rakentaa verkkosivut itse, voi aikaa kulua monta kertaa enemmän kuin kokeneella ammattilaisella, eikä verkkosivuista välttämättä sittenkään saa täysin oman mielen mukaisia. Ammattilainen löytää ratkaisut ja osaa ehdottaa ideoita, joita ei muuten olisi ehkä tullut ajatelleeksikaan. 

Verkkosivujen toteuttamiseen ja suunnittelemiseen löytynyt ammattilainen löytyy tietenkin netistä, missä kaikki muutkin yritykset palveluitaan mainostavat. Kannattaa selailla yrityksen aiemmin tekemiä verkkosivuja ennen tarjouksen pyytämistä. Tutustu tarkoin myös tarjouksen sisältöön. Edullisin tarjous ei välttämättä sisällä sisällöntuotantoa, hakukoneoptimointia, personoitua ilmettä tai tyytyväisyystakuuta, vaan pelkän valmiin teeman asennuksen. Tällaisessa tilanteessa yrittäjän pitää toimittaa valokuvat ja tekstisisältö itse. Jos kamera tai kynä ei niin sanotusti pysy kädessä, aiheuttaa laadukkaan sisällön hankkiminen lisäkustannuksia verkkosivupaketin päälle. Ammattilaisvalokuvaaja saattaa veloittaa keikasta kolmesataa tai enemmän, ja sisällöntuotanto voi maksaa esimerkiksi 85 euroa tunti. 

Kilpailuttaminen on siis paikallaan. Pyydä tarjous vaikka viideltä yritykseltä, ja vertaile pelkän hinnan lisäksi myös palvelun sisältöä. Kun löydät sopivan ammattilaisen verkkosivujen toteutukseen, on aika sopia siitä, mikä on yrityksen domain ja perustetaanko yritykselle oma palvelin, vai valintaanko hyvä webhotellipalvelu. Nopea ja hyvin toimiva webhotelli, missä ei ole liikennerajoituksia, palvelee yrityksiä parhaiten. Verkkosivujen suunnittelemisen ammattilainen osaa suositella varmatoimista ja hinta-laatusuhteeltaan parasta webhotellia. Vain suurien yritysten kannattaa harkita omaa palvelinta.

Miten rakentaa mieleenpainuvat kotisivut?

Kun kotisivuja aletaan rakentaa, on aika päättää yrityksen domain eli verkko-osoite. Yrityksen domainissa esiintyy yleensä yrityksen nimi, tai jokin muunnos siitä. Esimerkiksi kuvitteellinen ”Kuljetusyhtiö Kovalainen, Tanner ja Pelkonen Ky” ei toimi yrityksen verkko-osoitteena, vaan se tulee esimerkiksi lyhentää muotoon ”kuljetusktp”. Jos kyseinen firma toimii Nurmeksessa, voisi sanan ”kuljetus” yhteydessä esiintyä paikkakunnan nimi. Pitää päättää myös pääte. Fi-pääte on paras, jos yritys toimii Suomessa. Jos yritys haluaa ehdottomasti jonkin domainin, mikä on jo varattu fi-päätteisenä, voi harkita com- tai esimerkiksi net-päätettä. Tällöin on kuitenkin olemassa se vaara, että kaksi lähes samanlaista domainia aiheuttavat asiakkaissa sekaannusta. 

Domainin valinnan lisäksi on suunniteltava sivuston strategia, eli se, minkälaisiin asiakkaisiin sivustolla halutaan vaikuttaa, ja vastaako sivusto kohdeyleisönsä tarpeisiin. Juuri asiakasnäkökulman huomioon ottamiseen moni yritys tarvitsee apua. Yrittäjää saattaa vaivata ”kotisokeus”, eli yritys on hänelle liian tuttu, eikä hän pysty tarkastelemaan sitä ulkopuolisen silmin ja asettumaan asiakkaan asemaan. Ulkopuolinen verkkosivujen suunnittelija osaa auttaa mieleenpainuvien, luottamusta ja ostohaluja herättävien sivujen rakentamisessa parhaiten.

Verkkosivujen rakentamiselle tai verkkosivu-uudistukselle kannattaa varata aikaa, jotta ei tulisi tehtyä hätiköityjä ratkaisuja. Joitain yksityiskohtia joudutaan joskus veivaamaan edes takaisin, kunnes ne miellyttävät asiakasta. Verkkosivut eivät ole koskaan valmiit, vaan niitä on tarkoitus jatkossakin kehittää ja päivittää.

Sivujen päätavoite on kuitenkin palvella asiakasta. Vaikka animaatiot ja kaikki muut tehokeinot olisivat kuinka hienoja ja omaperäisiä, ne hidastavat sivuston latautumista eivätkä ehkä tee vaikutusta asiakkaaseen tai palvele tämän tarpeita. Kiinnostavat, helppotajuiset, nopeasti latautuvat ja hyvin navigoitavat verkkosivut ovat asiakkaalle se ykkösjuttu, ei kikkailu erilaisilla tehokeinoilla.